Cropped landscape
Gazdaság
Csak egy pálya üzemelhet Ferihegyen
2019-03-1908:07
A Budapest Airport tavasszal befejezi a repülőtér futópályavégeihez tartozó műszeres leszállítórendszer berendezéseinek 2015-ben megkezdett korszerűsítését. Idén a 2-es számú futópálya budapesti végéhez tartozó rendszert cserélik ki, ami a pálya átmeneti lezárásával jár.
Április közepétől június első feléig ismét egy futópályával üzemel a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, miután a 3,7 kilométer hosszú 2-es futópálya északnyugati végéhez tartozó műszeres leszállító rendszert korszerűbbre cseréli a Budapest Airport (BA). A berendezés éjszaka vagy rossz látási viszonyok között segíti a pilótákat a futópálya megközelítésében és a biztonságos leszállásban. A két hónapig tartó lezárás alatt a repülőtér szakemberei egyéb korszerűsítést és javítást is elvégeznek a futópályán – közölte a Magyar Nemzettel a reptér-üzemeltető. Egyebek mellett burkolatjavítást terveznek, megtisztítják és kijavítják a vízelvezető rendszer aknáit, korszerűbb anyaggal végzik el a dilatációs hézagok cseréjét, valamint egyes fénytechnikai berendezéseket is korszerűsítenek.

A műszeres leszállító rendszer cseréje az utolsó lépése a repülőtér futópályáihoz tartozó navigációs berendezések 2015 óta tartó korszerűsítésének. A beruházás miatt szükséges két hónapos zárás pozitívan érint bizonyos lakott területeket, elsősorban a XVII. kerületi Rákoshegy környékét, ahol alapesetben egyébként is a forgalom kevesebb mint öt százaléka zajlik, a zárás alatt viszont itt egészen biztosan nem lesz forgalom.

Az 1-es futópálya kizárólagos használata az átmeneti időszakban Vecsés és Üllő térségé-ben jelent majd megnövekedett forgalmat, azonban a munkálatok befejezésével, még a nyári csúcs előtt visszaáll az eredeti forgalmi helyzet. A BA a 2-es futópálya lezárása előtt az 1-es pályát készíti fel a két hónapig tartó folyamatos működéshez. Ehhez március 18. és 27. között, kilenc nap alatt elvégzik a szükséges karbantartási munkálatokat, eközben az 1-es pályát lezárják a forgalom elől.

Bár a repülőtéren az utóbbi években megduplázódott az utasforgalom, a zajterhelés nem nőtt ezzel arányosan. Ferihegyen 2005-ben és 2006-ban regisztrálták a legtöbb gépmozgást, évente több mint 126 ezer fel- és leszállást. A forgalmat előbb a gazdasági válság, majd a Malév leállása vetette vissza. Az elmúlt években a fel- és leszállások száma sokkal lassabban nőtt, mint az utasforgalom, elsősorban a légitársaságok nagyobb kapacitású, korszerűbb repülőgépeinek, valamint az ülőhelyek sokkal jobb kihasználtságának köszönhetően. 2018-ban mintegy 115 ezer gépmozgás volt Ferihegyen.

Magyar Nemzet 
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ