Az úgynevezett Alstom-ügyben a Központi Nyomozó Főügyészség hat személyt hallgatott ki gyanúsítottként, de két személy esetében az eljárást elkülönítették – közölte a Magyar Hírlap megkeresésére Kovács Katalin, az ügyészség szóvivője. Hozzátette: közszereplő továbbra sincs a gyanúsítottak között, akik egyike sem áll kényszerintézkedés hatálya alatt. Kovács Katalin hozzátette: az eljárás jelenleg is folyamatban van, az iratok megismerésének lehetőségét biztosították. Polt Péter legfőbb ügyész a nyomozásról egy februári interjúban úgy fogalmazott: „közel vagyunk a befejezéséhez”. Jelezte egyben, hogy biztosan lesz vádemelés az ügyben, de az még nem dőlt el, hogy pontosan hány személy ellen és az sem, hogy az adott személyeknél mi lesz a pontos minősítés.
A 2-es és a 4-es metróvonalon beszerzett francia Alstom metrókocsik ügyében 2016 szeptembere óta tart a nyomozás vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt.
A fideszes Budai Gyula, aki 2011-ben elszámoltatási kormánybiztosként vizsgálta a 4-es metróval kapcsolatos szabálytalanságokat, korábban leszögezte:
egyértelmű Gyurcsány Ferenc és a szocialista–szabad demokrata politikusok felelőssége a minden idők legnagyobb korrupciós botrányának számító Alstom-ügyben.
Mint mondta, a 4-es metró szerelvényeinek beszerzése kapcsán elcsalták a beruházás összértékének egyharmadát, mintegy 166 milliárd forintot. Ebből az Európai Bizottság döntése alapján a magyar kormánynak és a fővárosnak 59 milliárdot kell visszafizetni, de erről folynak a tárgyalások a bizottsággal.
Nem ez az egyetlen eljárás azonban, Lázár János volt kancelláriaminiszter a 4-es metró szerződéseivel kapcsolatban különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt tett feljelentést. Ebben az ügyben a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz. A Fővárosi Főügyészség által felügyelt büntetőügyről Rab Ferenc helyettes sajtószóvivő kérdésünkre annyit közölt, hogy a nyomozás továbbra is felderítési szakaszban van.
A korrupciót vizsgáló munkacsoport elnöke, Borbély Lénárd elmondta: a 4-es metró megépítése a 2007–2013-as időszakban az Európai Unió által finanszírozott legdrágább projekt volt. A beruházás tervezett költsége 194,9 milliárd forint volt, az összeg a befejezésre bruttó 452,5 milliárdra emelkedett.
Magyar Hírlap