Cropped landscape
Gazdaság
A francia kormány gazdasági hibának tartja az Európai Bizottság vétóját a Siemens és az Alstom vasúti üzletágának egyesülésére
2019-02-0618:46
Gazdasági hibának tartja a francia kormány, hogy az Európai Bizottság megvétózta a német Siemens AG és a francia Alstom SA vasúti üzletágainak egyesülését; a kormány megerősítette: szeretné újraírni az uniós belső piaci versenyszabályokat. Édouard Philippe miniszterelnök a nemzetgyűlésben "rossz alapokon nyugvó rossz döntésnek" nevezte az Európai Bizottság vétóját, Marine Le Pen, a radikális jobboldali Nemzeti Tömörülés elnöke viszont üdvözölte, hogy "a házasság nem jön létre".
Az Alstom közleményben jelezte, lemond arról, hogy egyesítse vasúti üzletágát a német versenytárs Siemensszel.
    
"Az egyesítés nem történik meg, és az Alstom mostantól az ágazat világvezetőjeként a növekedés folytatására fog koncentrálni" - olvasható a francia ipari óriáscég közleményében.
    
Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter már a döntés bejelentése előtt a France2 közszolgálati televízióban "gazdasági hibának" nevezte a brüsszeli vétót, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja.
    
Agnes Pannier-Runacher, a gazdasági tárca államtitkára később megerősítette, hogy a francia kormány kezdeményezni fogja az európai versenyszabályok módosítását.
    
"Úgy készíteni elemzést a versenyről, hogy nem vesszük figyelembe, mi zajlik világszinten, az én értelmezésemben a XX. századi szabályok alkalmazása a XXI. század gazdaságában. Totális tévedés" - fogalmazott az államtitkár a BFM Business gazdasági hírtelevízióban. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a francia kormány "teljesen egyetért azzal, hogy legyenek versenyszabályok" az Európai Unión belül, amelyek "fair-play játékot" tesznek lehetővé. "Ugyanakkor ezek a szabályok, úgy ahogy azokat alkalmazzák, lebénítanak minket a világversenyben" - mutatott rá, és megemlítette a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalatot, amelynek éves forgalma 35 milliárd dollár.
    
A francia gazdasági tárca elemzése rámutatott, hogy Brüsszel nem vette figyelembe a japán, a koreai és a kínai piacot az értékelésében, és kizárólag a nagysebességű vonatok piacára koncentrált, ahol az Alstom és a Siemens valóban piacvezető Európában. Párizs azt is elismeri, hogy a CRRC-nek nagy nehézségekkel kell szembenézni az európai piacra való belépéshez, de könnyen tudna alkalmazkodni az uniós normákhoz, erre bizonyíték a Le Monde című napilap szerint, hogy megpróbált érdekeltséget szerezni az olasz AnsaldoBredában, majd a cseh Skodában és jelen van már Ausztriában, Magyarországon, Szerbiában és Németországban is.
    
Az Európai Bizottság döntése felveti a "versenyjog koncepciójának felülvizsgálatát au Európai Unión belül" - mondta  Benjamin Griveaux kormányszóvivő, aki szerint a kormány még nem döntött arról, hogy fellebbez-e a brüsszeli vétó ellen. A kormányszóvivő szerint a versenyjog "nem felel meg" a valós helyzetnek, ezért "az európai választások asztalán" lesz a kérdés. "Az Európai Unióból olyan térséget kell csinálni, amely védelmet nyújt a munkavállalóinknak és a gazdasági érdekeinknek" - fogalmazott.
    
A gazdasági helyzetértékelésen túl a francia kormány azonban elsősorban politikai bírálatot fogalmazott meg, miszerint Brüsszel "az európai szuverenitással szemben teremt veszélyeket" - idézte a Le Monde a francia kormány dokumentumát.
    
Nathalie Loiseau Európa-ügyi miniszter néhány nappal ezelőtt úgy fogalmazott, hogy az európai versenyszabályozás abszurd lett, s ezért Párizs Berlinnel együtt a 2004-ben megalkotott és 2014-ben modernizált szabályozás revízióját kezdeményezi oly módon, hogy a változások ne igényeljék az európai szerződések modifikációját, hanem csak a tagállamok többségének jóváhagyását.
    
"Párizs a jövőben azt szeretné, hogy egy egyesülés vizsgálatakor Brüsszel ne helyezhesse szisztematikusan előtérbe a fogyasztók érdekeit, hanem más általános érdekek, mint a szuverenitás, a közegészségügy vagy az energetikai biztonság is számítson például" - írta a Le Monde. 
    
A lapnak a gazdasági minisztériumban megerősítették, hogy ezek az elképzelések szerepelni fognak Emmanuel Macron államfő kampányában a májusi európai parlamenti választások előtt, s a javaslatok az új Európai Bizottság hivatalba lépése előtt készen lesznek. 
    
Nem ez az első alkalom, hogy a francia kormány új brüsszeli szabályozásokat sürget. Az előző államfő, Francois Hollande mandátuma idején Arnaud Montebourg akkori gazdasági miniszter bírálta rendszeresen az uniós versenyszabályokat. A Le Monde szerint az újdonságot az jelenti, hogy bár a német kormány kevésbé konfrontatív Brüsszellel, egy ideje Berlin is "igazi európai ipari politikát" szorgalmaz.
    
Marine Le Pen viszont jelezte: "nagyon örül, hogy a házasság nem jön létre", mert az "már nem is házasság volt, hanem ajándékba adtuk volna a Siemensnek az Alstomot, amely egy nagyon nagy ipari cég".
    
A Nemzeti Tömörülés elnöke úgy látja, hogy "mielőtt a kínaiak vonatokat adnak el Európában, még sok víz fog lefolyni a hidak alatt. Elég volt az ilyen jellegű hazugságokból, amelyeknek valójában az a céljuk, hogy kifosszák a franciákat a saját vagyonukból" -  mondta a politikus a France Info francia közszolgálati hírrádióban.

MTI
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ