A testület csütörtöki közleményében azt írta, akkor bővülhet a GDP a tervezett 4,1 százalékos ütemben, ha megvalósul a keresetek és a foglalkoztatás feltételezett jelentős növekedése, valamint a háztartások fogyasztásának ebből fakadó emelkedése.
A testület megalapozottnak tartja a jövő évi, uniós módszertan szerint számított 1,8 százalékos GDP-arányos hiánycélt és azt, hogy a GDP-arányos államadósság-mutató az idei 72,9 százalékról 70,3 százalékra csökken.
A KT megállapította: a központi költségvetés az előre nem várt kockázatok kivédésére ismételten többféle tartalékot tartalmaz, így a fejezeteknél elkülönítendő stabilitási tartalék mellett az országvédelmi alapban 60 milliárd forint, a rendkívüli kormányzati intézkedések tartalékában 110 milliárd forint áll rendelkezésre.
Tekintettel a kockázatokra, a költségvetési hiánycél biztonságos teljesítése érdekében a tanács szükségesnek tartja az országvédelmi alap tervezett összegét.
A strukturális hiány, a kormányzati számítások szerint, 2019-ben 1,7 százalék lehet, ami alacsonyabb az idei évre várható értéknél, de továbbra is meghaladja a 2016-2020-as konvergenciaprogramban rögzített értéket és a középtávú, 1,5 százalékos célt - olvasható a KT véleményében.
A KT kiemelte: kedvezőnek tartja, hogy a központi költségvetés adósságán belül a devizaarány csaknem 2 százalékponttal tovább csökken, 17,6 százalékra.
A központi alrendszer összes - nem konszolidált - bevételi előirányzata 19 474,2 milliárd forint, amely az előző évi előirányzat 103,8 százaléka, a kiadások előirányzata pedig 20 472,6 milliárd forint, az előző évi előirányzat 101,8 százaléka - idézte a KT.
Kiemelték: a kiadások GDP-hez viszonyított aránya 45,2 százalékra csökken, így jövőre tovább mérséklődik az újraelosztás mértéke.
A KT 2019-re nézve pozitív kockázatot is lát, mert a törvénytervezet viszonylag alacsony uniós bevétellel számol.
A tanács szerint az állami kamatkiadások a 2012-es, 4,3 százalékos GDP-arányos szintről tovább csökkenhetnek, 2019-ben megközelítve ezzel a GDP 2,1 százalékát.
A KT leszögezte: a családbarát Magyarország építése érdekében a költségvetés továbbra is ösztönzi a gyermekvállalást, támogatja a gyermeket nevelő családokat. Mindezen célokat nemcsak kiadási előirányzatok szolgálják, hanem számos adókedvezmény is.
MTI