Cropped landscape
Külföld
Lezuhant egy orosz utasszállító repülőgép Moszkva közelében
2018-02-1116:42
oroszország, repülőbaleset, vlagyimir putyin
Lezuhant vasárnap Moszkva közelében a Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság egy utasszállító repülőgépe, fedélzetén 71 emberrel. A levegőbe emelkedés után néhány perccel történt katasztrófát senki sem élte túl. 
Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter és a moszkvai régióközi közlekedési ügyészség egybehangzóan közölte, hogy a Ramenszkojei járásban, Styepanovszkaja és Argunovo falu között bekövetkezett szerencsétlenségnek nincsenek túlélői. A moszkvai magyar nagykövetség konzulátusa arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az áldozatok között magyar állampolgár nem volt. 
    
A belföldi járatot teljesítő repülőgép törzse a helyszínen készült videofelvételek tanúsága szerint darabokra tört, és egy másfél kilométeres átmérőjű területen szóródott szét. Az Interfax hírügynökség és a Rosszija 24 hírtelevízió szemtanúkat idézett, akik szerint a repülőgép már égett vagy füstölt, amikor lezuhant, amit azonban hivatalosan nem erősítettek meg. 

A gép két feketedobozának egyikét megtalálták, annak állapota lehetővé teszi az adatok elemzését. A helyszínre vezényelt mentőalakulatok munkáját hátráltatja a vastag hótakaró, a terep felderítéséhez drónokat is alkalmaztak. 
    
Az An-148-as gép, amely az Urál hegységtől délre, Moszkvától mintegy 1500 kilométerre fekvő Orszkba indult, négy perccel a főváros domogyedovói repülőteréről való felszállás után tűnt el a radarok képernyőiről. A repülő fedélzetén 65 utas - köztük az utaslista szerint három gyerek és három külföldi -, valamint hatfőnyi személyzet tartózkodott. Az utasok túlnyomó többsége a kazah határ menti Orenburg megyében lakott, ahol Orszk is található. A város repülőterén pszichológusok és orvosok próbálnak meg segítséget nyújtani a hozzátartozóknak. A rokonoktól az áldozatok azonosítása céljából hétfőn DNS-mitát fognak venni. Az eljárás a rendkívüli helyzetek minisztériuma szerint akár három hónapig is eltarthat. 
    
Orszkban Andrej Ogyincov polgármester gyászt rendelt el. Moszkva megye és Orenburg megye kormányzója áldozatonként egyaránt egy-egy millió rubel fájdalomdíjat ajánlott fel. Az utasok és a személyzet emellett legkevesebb 2-2 millió rubelre voltak biztosítva. (Egy rubel jelenleg mintegy 4,4 forintot ér.) 
 
Szokolov közlekedési miniszter és Alekszandr Basztrikin, a kiemelt ügyekben eljáró Nyomozó Bizottság (SZK) vezetője a baleset Moszkvától mintegy 40 kilométerre található helyszínére utazott. A katasztrófa okának megállapítására az SZK központi apparátusa indított vizsgálatot, a légiközlekedés biztonsági szabályai megsértésének gyanújával. Az ügyészség megkezdte az ügyeletes légiirányítók, a földi személyzet és a légitársaság alkalmazottjainak kihallgatását. 
    
A meteorológiai szolgálat szerint az időjárási feltételek kedvezőek voltak, ezért azok nem idézhették elő a balesetet. A hatóságok ugyanakkor a lehetséges okok közül nem zárták ki ezt a lehetőséget, mint ahogy a személyzet hibáját vagy a műszaki meghibásodást sem. 
    
Vlagyimir Putyin orosz elnök részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és a szerencsétlenség miatt elhalasztotta Szocsiba tervezett útját, ahol Mahmúd Abbásszal, a palesztin hatóság elnökével találkozott volna. Az elnök elrendelte egy kormánybizottság felállítását a katasztrófa kivizsgálására, amelynek élére Dmitrij Medvegyev miniszterelnök Makszim Szokolovot nevezte ki. 
    
Az 1994-ben létrehozott Szaratovszkije Avialinyii öt An-148-100-as, hét Jak-42-es és két Embraer-190-es típusú repülőgépet üzemeltetett belföldi útvonalakon, valamint nemzetközi charterjáratokra. A lezuhant gép 2010-ben készült a voronyezsi repülőgépgyárban, az Aeroflot leányvállalataként működő Rosszija légitársaság számára. A szaratovi központú cég tavaly februárban állította üzembe az An-148-ast. A légitársaságnál a légiközlekedés-felügyelet rendkívüli vizsgálatot kezdeményezett. A Szaratovszkije Avialinyii közölte, hogy a gép műszaki állapotával kapcsolatban nem merültek fel kifogások, a személyzet pedig tapasztalt volt. Az ukrán Antonov vállalat licence alapján Oroszországban is gyártott An-148-asokat egyébként az orosz felső vezetés és a szakszolgálatok szállítására is alkalmazzák.

MTI
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ